Zaman berubah : KOMITMEN berubah ke ?

Syukur Alhamdulillah. Pengalaman membina akreditasi kaunseling untuk piawai Kebangsaan dan International dah hampir selesai di Cameron Highland. Pertemuan kedua akan dibuat di UUM, InsyaAllah akan membuahkan hasil kepada profesion kaunseling seluruh negara dan international. Saya paling seronok kerana dapat berjumpa dengan guru lama saya Tan Sri Dato' Wira Nordin Kardi. Beliau masih cergas dan fikirannya masih tajam walaupun sudah hampir 60-an. Paling kelakar apabila beliau menggelarkan saya sudah pakai seluar YB mungkin kerana badan saya dah semakin "debab" tidak seperti zaman 90 an yang lampau. Namun apa yang menarik tentang diri beliau adalah beliau sangat minat bermain golf sekarang. Sempat Tan Sri mengusik saya "tuan wajib main golf kerana golf adalah permainana masa depan, barulah badan slim tak macam YB". Bila berbual dengan Haji Muzafar, kami terdekah-dekah mengenangkan kata-kata sinis daripada Tan Sri. Bila agaknya nak kuruskan badan balik ni ya?
Walaupun di atas bumi Cameron, tetapi fikiran saya melayang kepada pelajar-pelajar tahun akhir saya yang sedang membentangkan latihan ilmiah di UPSI. Saya rasa tidak sabar-sabar untuk pulang melihat bagaimana proses pembentangan pelajar dijalankan. Boleh dikatakan saya sentiasa sms Tarmizi, pelajar saya lantik sebagai AJK untuk mengetahui perkembangan. Syukur Alhamdulillah komitmen pensyarah sangat menggembirakan saya. Namun malang bagi saya adalah KOMITMEN PELAJAR terutama hari Sabtu yang merupakan kemuncak pembentangan latihan ilmiah kerana sepatutnya melibatkan penyertaan yang ramai .
Dengan bersemangat, saya bergegas turun dari Cameron kerana seronok untuk menyelia dan menilai pelajar pada hari Jumaat malam lagi. Saya sanggup bersengkang mata mendengar pembentangan pelajar dengan niat membetulkan mana yang salah dan menyokong mana yang betul. Malam tersebut komitmen pelajar untuk hadir masih baik, hanya 5 orang yang tidak hadir.
Apa yang menyedihkan saya adalah pada pagi Sabtu. Saya rasa tidak sampai 40 orang hadir daripada 140 orang. Saya terfikir, adakah pelajar pentingkan diri sendiri? Hanya nak bentang yang dia punya kemudian cabut dan tidak memberikan sokongan kepada rakan-rakan yang lain. Saya sudah taklimatkan kehadiran adalah wajib kerana ia melibatkan penilaian dalam latihan ilmiah dua minggu sebelumnya. Jika bukan untuk diri pun atau pun sebagai pembentang adakah tidak boleh dijadikan sebagai tanda hormat kepada guru yang mengajar dan membimbing?
Saya rasa saya masih memberikan komitmen yang tinggi kepada guru-guru saya walaupun saya telah bergelar pensyarah kerana saya percaya kepada keberkatan ilmu. Melainkan jika saya mempunyai komitmen yang lebih utama maka saya akan menjelaskan kepada guru saya mengapa saya tidak boleh hadir. InsyaAllah jika saya tidak mempunyai masalah lain saya akan hadir tepat pada masa dan memberikan komitmen yang sepenuhnya. Melainkan jika saya saya tidak mahu, maka saya akan menarik diri lebih awal lagi. Sejarah saya semasa sekolah, sebelum pengawal keselamatan membuka pagar sekolah saya telah terpacak di depan sekolah. Kadang-kadang adik saya yang lambat datang sekolah pun saya marah. Sejarah saya, saya orang paling awal dan sering bertukar ganti dengan pengetua sekolah semasa saya menjadi kaunselor di salah sebuah sekolah dahulu. Dan sekarang, tabiat tersebut masih lagi saya bawa ketika bertugas di UPSI. Boleh semak punch card saya pukul berapa saya datang UPSI.
Saya memang berkecil hati dengan komitmen pelajar pada hari Sabtu tersebut. Mereka yang telah meminta kebenaran saya kerana mempunyai kecemasan keluarga saya tidak kisah sangat. Saya sangat faham bahawa jika benar ada kecemasan saya akan memudahkan orang berada dalam kesusahan. Malah saya membenarkan hampir 5 orang pelajar balik disebabkan hal kecemasan. Bagi pelajar berbangsa Cina saya benarkan mereka balik hari Khamis petang lagi selepas mereka membuat pembentangan. Saya faham itu hari raya mereka dan hak mereka untuk balik.
Yang hairannya, kenapa hanya tinggal hampir 40 orang sahaja hari Sabtu ? Nak kata terlibat dengan raya Cina, majoritinya orang Melayu. Nak kata susah tiket bas hari Ahad pun boleh ambil lagi. Yang saya rasa ralat sangat, saya sudah taklimatkan tentang pembentangan latihan ilmiah pada tarikh 22-24 Januari. Tiada seorang pun membantah tentang tarikh tersebut. Saat beginilah saya terbayang saya menjadi HITLER semasa saya belajar di SBP dahulu. Sebagai pemimpin pelajar pada waktu itu, apa sahaja cara perlu dilakukan untuk mencapai matlamat. Bayangkan pada waktu itu saya boleh rotan pelajar walaupun saya pelajar. Semua ahli blok macam takut dengan saya. Kekuatan saya pada waktu itu kerana saya mendapat sokongan yang sepenuhnya daripada pelajar yang sama "badge" dengan saya dan juga warden. Warden pun dah faham perangai saya. Semua mesti perfectionist bagi saya. Di waktu itu untuk mencapai matlamat, ihsan tidak dipedulikan lagi. Yang penting matlamat tercapai dan bukan prosesnya. Mungkin juga itu cara yang terbaik kot.
Sekarang saya ligat berfikir. Mungkin zaman dah berubah kot? Lagenda Jazimin tidak boleh dikembalikan lagi. Dulu tak sama dengan sekarang ke ? Tapi saya ada jawapannya walaupun zaman berubah, adakah psikologi juga berubah? Ada beza ke air mata orang zaman dulu dengan sekarang? Ada beza ke komitmen orang dulu dengan sekarang ? Atau ada beza ke orang ambil mudah sesuatu perkara dulu dan sekarang ? Ada beza ke hormat orang dulu atau sekarang ?
Berfikir pun tidak menyelesaikan masalah. Saya rancang untuk berbuat sesuatu. Dan setakat ini, InsyaAllah Jazimin jarang gagal dalam perancangannya...Saya akan buat sesuatu...Semoga Allah memudahkan demi kebaikan bersama...sebab saya juga nak belajar apa makna KOMITMEN.

0 comments:

Post a Comment